Objavljeno: čet, 23. feb, 2012.

Film „U zemlji krvi i meda“ Anđeline Džoli prikazan u Podgorici: Ne antisrpski nego antifilmski

PODGORICA – Film „U zemlji krvi i meda“, prema scenariju i u režiji Anđeline Džoli, po svemu sudeći zaslužuje svu onu negativnu lavinu kritičkih napisa koju smo posljednjih mjesec dana imali priliku da pratimo u regionalnim i evropskim medijima. Makar je tako izgledalo večeras (četvrtak) u podgoričkom bioskopu Cineplexx, u kojem je premijerno prikazan rediteljski i scenaristički prvijenac holivudske glumice.

Do crnogorske publike nijesu doprli uporni pozivi na bojkot ovog ostvarenja, koje su upućivali pojedinci iz Srbije i Republike Srpske. Naprotiv. Sala bioskopa Cineplexx gotovo da je bila ispunjena do posljednjeg mjesta, ali su utisci publike nakon odgledanog filma bili više nego razočaravajući.

- Uh, šta je ovo?! Bolje da sam gledala neku komediju pa da se ismijem, nego ovo sra… – kazala je jedna gledateljka, čija se posljednja opisna riječ filma, zbog uvažavanja čitalačke publike, i ne mora doslovce citirati. Tu istu, u našem narodu odomaćenu i pogrdnu riječ, gotovo kao po naredbi ponavljali su mnogi gledaoci nakon sinoćnje premijere.

Ljubav u ratu

Dakle, stvari su ipak jasne. Ono što je trebalo da liči na ljubavnu priču u hororu rata, koja preispituje mržnju, zločin i sumanutu ideologiju, liči na iscjepkanu i amatersku igrariju „velikim temama“. Gotovo da je svaka scena u ovom filmu naivna i banalna. Čak i onda kada rediteljka želi da iznijansira likove, uveže strukturu priče i tako prikaže uzaludnost mržnje, pakao i stradanje čovjeka u svakom ratu.

Čitav film odvija se oko naizgled zabranjene ljubavi između kapetana srpske vojske Danijela (Goran Kostić) i muslimanske djevojke Ajle (Žana Marjanović), koja se bavi slikarstvom. Svidjeli se jedno drugom uoči rata i taman kada je trebalo nešto da se desi među njima, stradanje je sve prekinulo. Putevi im se ponovo ukrštaju prvih dana rata, kada srpski vojnici zarobljavaju dvadesetak muslimanskih žena i u nekoj gradskoj zabiti ih svakodnevno maltretiraju i siluju. Danijel među zarobljenim ženama prepozna Ajlu i tokom četiri godine rata na sve načine pokušava da je zaštiti od razularenih srpskih vojnika…

- Nisam znao šta je ovo trebalo da bude. Ratni ili ljubavni film. Ako je ratni, onda je sve nekako banalno, a ako je ljubavni, onda mi je pola bilo smiješno – kazao je za Pobjedu Lazar, jedan od sinoćnjih posjetioca premijere u Cineplexxu.

I zaista se tokom većeg dijela filma ne zna da li je odnos između Ajle i Danijela ljubav ili prosto prijateljstvo iz interesa, nejasno je i kako se najednom razvije ta ljubav, šta je održava i koji joj je smisao. Većina scena je nepovezana i bez vidljivog dramaturškog opravdanja. Rediteljka Džoli, sa gotovo nevjerovatnom količinom nemaštovitosti, postarala se da gledaoca prosto ostavi ravnodušnim prema većini scena koje su trebalo da izazovu emociju ili probude saosjećanje.

Ko je zločinac

Kako u scenama ljubavi, tako i u scenama rata. Čak i pojedine scene koje imaju snagu i mame saučesništvo sa žrtvom, bivaju u isti mah pokopane nekim nelogičnim i smiješnim rješenjem situacije. Srbi jesu predstavljeni kao jedini agresori u ratu, među vojnicima ih ima i dobrih, ali mahom su to pijani i razjareni pojedinci koji siluju i ubijaju svakog ko nije srpske nacionalnosti. Na kraju će mnogi postaviti već hiljadu puta ponovljeno pitanje – da li je ovaj film antisrpski?! Ta dilema se najlakše i možda najtačnije može riješiti jednostavnom konstatacijom – ovaj film je antifilm. Ni manje, ni više. I prosto ga treba pustiti da prođe. Putem, do zaborava.

J. N.

Broj komentara: 26
Vaši komentari:
  1. Barezi kaže:

Da li je bas anti-film i sto bi to trebalo da znaci ne znam ali je dobro da je publika barem izasla da ga odgleda i da prosudi sama. Evo sad citah da je gore u Bg vidjelo film 12 (slovima dvanaest ljudi i da su, od tih 12, troje izasli prije kraja:))) po receptu jedan narod jedno misljenje :)

• Ivan Badnjar kaže:

Primečujem u Vašim komentarima da imate vrlo različita mišljenja povodom ovog filma.
      To je dobro da u jednom narodu ima tako različitih mišljenja a ne kao kod komšija.

2. Plannco Wallach S. kaže:

citat:”…srpski vojnici zarobljavaju dvadesetak muslimanskih žena…”

gospodine Novinaru, mozete li biti tako dobri i objasniti shta znachi ‘muslimankse zene’ ovom kontekstu? jesu li te ‘muslimanske zene’ pripadnice nekog konkretnog naroda ili prosto ‘muslimanske zene’ shto moze znachiti da su Afganistanke, Pakistanke, Iranke, Turanke itd. jel’ logichno kad zarobljenice oznachite samo religijskom pripadnoshcu da umjesto ‘srpski vojnici’ napishete ‘pravoslavni vojnici’?

unaprijed zahvalan na vremenu i paznji!

PWS

3. Danilo Stojanovic kaže:

Nikada necu zaboraviti scenu premijernog prikazivanja filma “Posljednje iskusenje Hrista” u New York-u. Ispred ulaza, gust spalir “vjernika” sa parolama protiv filma. Ljudi vas vuku za rukave, vicu i opominju da ce svako ko gleda taj film zavrsiti u Paklu. Ono sto je nezaboravno su lica tih ljudi – sa iskrenom vjerom u Isusa – olicenje ljubavi – a istovremeno iskrivljena od opsesivne mrznje prema nam “grijesnicima” koji dobrovoljno ulaze u Pakao. I pored njihovim preklinjanja (i proklinjanja) da “spasim svoju dusu” – ja pogrijesih. I nikada se nijesam “pokajao”.

Sto zelim da kazem je, da je nacin na koji se Beograd brani od ovog filma licemjeran i ruzan. Nijesam vidio film – pogledacu ga da donesem svoj sud o njegovoj umjetnickoj vrijednosti. Sto se politike tice – ne moram da se slazem sa autorom, ali moram da branim njegovo pravo da taj stav iskaze (da parafraziram Voltera). Uostalom, prepustimo ga njegovoj sudbini.

4. Boris pg kaže:

Kad se vec pisac ovog teksta pita: “Da li su Srbi jedini krivci ovog rata?” evo da mu ja odgovorim, Jesu. 90% oni i 10% Hrvati koji su u Hercegovini vodili neke svoje osvajacke pohode. Bosnjaci su bili zrtve, na svojoj teritoriji, ugnjetavani i muceni. To je istina, suva istina, koju izgleda nema ko da ti kaze ili neces da je cujes

5. Zorica kaže:

Film je naobicnije djubre…Andjelina, vrla “humanitarka” i novopecena reziserka, napravila je ciljano ANTISRPSKI FILM I POLITICKI PAMFLET…Jednostranost filma govori da je druga strana u ratu “nevinasce” i da su samo “sadili i brali cvece” tokom trajanja tog nesretnog rata…Film je ciljano napravljen da ocrni i oblati srpski narod i to je to…

6. orahovo kaže:

Vidi se jasno,da je i piscu ovoga teksta,zasmjetao ovaj film.Pa izvinite gospodine ili gospodjo J.N.vase je da izvjestavate a ne da dajete ovakve neprimjerne ocjene.Stvarno ce se Andelina nasjekirat kad bude ovo procitala.Najvjerovatnije da ste prije pisanja ovog teksta kontaktirali nekog dobrog filmskog kriticara iz susjedstva.

7. Jovana kaže:

Bože, kako ste pristrasni. Kad se pretvoriste u filmskog kritičara? Onda kad Vam je zasmetala istina, razulareni, pijani srpski vojnici. A zar nije tako bilo? Po stotinu puta, upravo tako, za one naivne ili one koji znaju da je to bilo baš tako i raduju se ili prave naivni. Nažalost, nacionalizam i fađizam gori nego ikada u svijetu!

8. Plannco Wallach S. kaže:

avaj, shto ste tako primitivni?!
    igrani film nije dokumentarac, nije dokument, nije sud. o tome shta se desilo u BiH valja se oslanjati na sud u Hagu, tj. dokumenta, dokaze i presude.

9. Info kaže:

Pitam se samo, da je prikazan film, istog ili losijeg umjetnickog nivoa, o stradanjima Srba u NDH i da su kao iskljucivi zlocinci prikazane ustashe, da li bi u Beogradu sala bila puna ili prazna. Prosudite sami.

Ovo jeste neki test za kriterijume – naci-onalne ili umjetnicke.

Podsjeticu, sedmicama je isla sramotna nacionalisticka hajka protiv filma i njenog autora.

Ocu reci, ovdje se licemjerno uzimaju umjetnicki kriteriji za satanizaciju filma i posredno odrzava ziv jedna monstrum od velikosrpskog duha koji lebdi nad BiH ali i nad CG.

Da autor ovog clanka je mogao biti senzitivniji uz respekt prema njegovom misljenju o kvalitetu filma. Grubo, uprosceno, tendenciozno, … Istina nesto balansiranije nego beogradski mediji kao je za utjehu

• Srdjan Pesic kaže:

U tome i jeste problem. Film o stradanja Srba u NDH, nikada i nije napravljen. U Titovo vreme se pogresno mislilo da ce se bratstvo i jedinstvo graditi bez iskrenog razgovora o proslosti.Videli smo kako se to zavrsilo. Hrvati jos uvek veoma stidljivo pricaju o genocidu od pre 70 godina, Turci pretnjom zatvora kaznjavaju one koji govore o genocidu nad Jermenima pre 100 godina, pa i mi Srbi nemamo ni snage ni hrabrosti da govorimo o zlocinima pocinjenim u nase ime. Bojim se za buducnost na nasim prostorima.

10. Info kaže:

Novinaru J.N. – nekoliko opservacija:

“Uh, šta je ovo?! Bolje da sam gledala neku komediju pa da se ismijem, nego ovo sra…”

Ako je sala bila puna, zar niste mogli naci nekoga sa smislenijim, inteligentnijim misljenjem od ovoga? Ne radi se toliko o uvazavanju (pretpostaljam senzibiliteta na vulgarnosti) citaoca, koliko nivoa vaseg clanka, a mozda i pijeteta prema zrtvama najveceg zlocina pocinjenog na tlu Evrope od II sv. rata na ovamo.

Izabrano misljenje uvazenog gledaoca Lazara:

“Nisam znao šta je ovo trebalo da bude. Ratni ili ljubavni film. Ako je ratni, onda je sve nekako banalno, a ako je ljubavni, onda mi je pola bilo smiješno”

Cini se da je Lazaru ponavise zasmetala nejasna klasifikacija filma – ljubavni ili ratni. Lazar ne podnosi eventualno mijesanje zanrova. Ali nije jasno zasto je nama servirano ovakvo rigidan i plitak osvrt.

Ako ovaj (slucajan?) izbor misljenja gledalaca reprezentuje podgoricku filmsku publiku, onda mozemo biti razocarani u njihove kapacitete da validiraju film.

Rijetko koji film nema apsolutno nista dobro za istaci. Rijetke su kritike koje ocrne film 100%. Nama koji nismo vidjeli film ostaje da nagadjamo je li to zbilja refleksija kvaliteta, ili je refleksija nebalansiranog pogleda kriticara.

Ostajuci dosljedan ovome do kraja, kriticar/novinar, se na kraju clanka vraca jednoj odvratnoj nametnutoj banalnosti,koja se vec sedmicama ne skida sa prije svega srpskih medija “Da li je ovaj film antisrpski”. Pitam se je li mu ovo bio leitmotif clanka.

11. Mrdarije kaže:

Što se ljudi upuštate u politiziranje,hej ovda se “radi” o filmu,koji “mora ” da uspe sa svojom porukom.Tako je donešen na prostor Balkana i tako ga “slavna” rediteljka u uvodu i najavljuje.Kod mene u selu kažu,da ne bi Boga sve djavo odnese.Medjutim “agilna” rediteljka je u startu iskusila nedaće na svojim ledjima ,kada je isterana iz Bosne da snima film u Madjarskoj.Jrr kako u Sarajevu snimati da neko siluje muslimanku,kada je došla sloboda i to , nedao Alah, ni na filmu više se ne smije ponoviti.I ko odjedanput tu svjetinu nagovori da se prikupi na premijeri u Zetri i na 5000 stolica sjedeći prikovani guzicom odgledaju to andjelinino “silovanje” uz svedršno odobravanje i aplaudiranje.Kako to nazvati,nezrelosti filmske publike ili to uporediti sa kolektivnim poniženjem,a po naručenim kritikama,uspelim filmskim delom,koje ocrtava jad i patnje Bošnjaka.Pa zar na jadu i patnji da Bošnjaci grade kolektivnu svijest.A što je najgore sve se to u premijerama po bivšim republikama Juge pokušalo isto implementirati.Medjutim svi ostali odbaciše taj lfilm,kao nešto loše napravljeno i koje se ruga našem moralu i mentalitetu.U Zagrebu disrtiburer filma napravio svečani banket posle filma i to je bilo najveće dostignućea gde se andjelije i ne udostoji da pozdravi gledaoce.Posle premijere prestalo dalje prikazivanje filma.U Beogradu na premijeri 12 ljudi.U sloveniji na premijeri jedva se nakupilo kritičara i nešto gledalaca uz otsutnost najvećeg Andjelinina pritelja Šerbedžije i Djurića-Djure i ako su najavljani.Kritika poražavajuća.U Podgorici “uspjela” premijera,ali nema ni zvanične kritike,niti najave daljeg prikazivanje.U RS nema prikazivanja,jer distributer kaže da neće da ima gubitke.Ostade Bosna ponosna da “osvjetla” obraz andjeliji i da joj opravda arapske pare dobijene za snimanje ove lakrdije.

• Horu velikosrpskih arlaukaca kaže:

Kad god velikosrbin moralizira, poslije par recenica, covjek se zgadi od neobjektivnosti, malicioznosti, drkosti, prepoznatljivih lazi prenesenih iz nacionalisticke stampe, autoparodije, … i to na ovom ekavsko-ijekavskom dijalektu svojstvenom dinarkim velikosrbima kojima je glava u Beogradu.

Na slican nacin su okarakterisali i sud u Hagu, kao antisrpsku zavjeru, finansiranu od americkih para, a mrcvarenje Sarajeva, Srebrenica i preko 100000 pobijenih uglavnom civila, fatamorganu… poslije samo 20-tak godina.

Da, najvise ih boli losa umjetnost, bas kao sto su anticipirali i prije mjesec dana, normalno citajuci hajku u srpskoj nacionalistickoj stampi.

12. Plannco Wallach S. kaže:

ja sam chuo jednu izreku kad sam bijo u CG prije nekolikih godina. kazu (izvinjavam se uvazenoj publiki): koga bishe i je… za sramotu mu ostashe”. to se, chini mi se, najvishe odnosi na Bosnu i Bosance, jer dok se krive drine isprave ode voz. zato tarlachi dok mozesh a kad ne mozesh svi ce tebe. pravda je spora a za zrtve je ionako kasno. nedaj na se!

• Info kaže:

Da Plannco, to je brutalna realnost u ovom dijelu Balkana u 21-om vijeku. Nakon svega vidjenog 90-ih, nema katarze, kajanja,… no traje pljuvanje po zrtvi. Da se covjeku zgadi.
      Nacisticka Njemacka je napravila hirurski rez u svom nacionalnom bicu poslije II sv. rata.

13. Bili Piton kaže:

Ako je gospodin novinar gledao film, bilo bi dobro da nam objasni, šta sem gomile antisrpstva ima u njemu. To je jedna “socrealistička priča”, namenjena Srbima kao edukativna.

14. Info kaže:

Ovo je clanak od Bernard-Henri Lévy, posvecen istom filmu u Corriere della sera:

Cjelokupan ton kritike je definitivno pozitivan.

Jedan odlomak:

“Zapravo, ovo je film koji kaze popu pop, a bobu bob. To je film, daleko od lamentirajuce unisonosti koji bi se mogao ocekivati od cisto holivudske industrije, naziva srpske paramilitarne formacije “fasisti” i u konfuziji tadasnjih mracnih vremena, zna prepoznati zrtve od dzelata.
    Citirajuci Godara (Godard), “nije dovoljan film, nego pravedan film” koji donosi pravdu mrtvima, a cast prezivelima.

15. orahovo kaže:

Sramota,sramota,da POBJEDA ima ovakvog novinara a nije ni lijepo sto je urednik ovog lista ovo prihvatio da se objavi.Ovo netreba pobjedi i ocekujem da ce neko iz urednistva pokusat da ovo ispravi.

16. Plannco Wallach S. kaže:

bio film ovakav ili onakav to nece nishta dodati ni oduzeti od fakta da je tzv. “republika srpska” nastala na genocidu ravnom holokaustu, etnichkom istrebljenju nesrba i sistematichnom silovanju, raspamecivanju i terorisanju nesrba na teritorijama dizajniranim za pripajanje Velikoj Srbiji od strane planera velikosrpskog zlochinachkog plana
    zar je problem u Novini od paipra napisati posjedochena i dokazana fakta? hocete li da vishe vjerujem vashim rijechima nego mojim ochima?

17. aleksandrovic sasa kaže:

Koliko vidim, Angelina vise puta govori o INTERVENCIJI zapadnih sila kada je neki problem u svetu. Mi, kao region, a ni kao bilo sta drugo, izgleda nismo bitni. Pretpostavljam da se sprema intervencija na Siriju ili Iran, koje su vecinski muslimanske zemlje…pa se taj zapad, koji je posle Iraka i Afganistana protiv mesanja, nekako priprema za tu intervenciju. Ja ne znam koji je lider u svetu dobar, a koji nije…ali da vas sve pitam jednostavno pitanje: Koga bi Isus bombardovao? …A koga Muhamed?

18. Haso kaže:

FILM I ANDJELINA DJOLI
    Gledaoci vise puta izjavljuju svoje mrznje prije nego dozivljene stvarnosti.Stvarnost je takva kakva se desila i ona nemoze vise biti povoljna ili opravdajuca za gledaoca poslije i vise od dvadesetak godina.Realnost iznesenih dogadjaja tog mutnog i pomahnitalog vremena je prava sustina koja je normalno danas prljava i odvratna.Nebi bila prljava da nije zaustavljena naprotiv bila bi i ponosna i za publiku koja ne da, da se film prikazuje kao i za publiku koja nije imala vise od 12,gledalaca.E pa bas taj grad snosi najvise odgovornosti za prljavstine dogadjaja tog vremena djelimicno iznesenih sada narodu na filmskom platnu.Silovanje nije ljubav ono je u tim vremenima bilo izraz mrznje netrpeljivosti i ponizavanja pa se hrlilo tom prljavstinom iskazati sto veci broj pravoslavnih tih vojnika nazivajuci ih Srpskim.Steta je velika i gubitak sto se sve svodi na srpski jer bas tih srpskih ljudi bio je poveci broj koji je te prljavstine platio sopstvenim zivotom.Znaci neopravdano je omalovazavati cijelu sredinu zbog jednog broja losih izgrednika. Odrasli zenski pol tog grada sto je imao samo 12,gledaoca najvise snose odgovornost za ta silovanja muslimanki sto su se slozili sa svojim izvrsiocima tog prljavog cina bez organizovanja masovnih demostracija u to vreme protiv prljavstine svojih princeva.Pa je to bila ideja Djolina i potvrda genocidne Republike Srpske a sramote Dejtonskog sporazuma koji je podjednako los u toj odluci za tu republiku bas kao i ti siledzije.Desila se ta prljavstina i na odobrenje mirovnih snaga koji su vjerovatno imali ucinka jer su potpomogli cuvanjem izvrsioca tih silovanja i klanja kako rekoste svega ne srpskog.Isus Hrist i Mahamed Alej hi selam, nebi nikoga bombardovali jer nijesu takvih misija bili a nebi se ni slozili sa time sto se tada desavalo na tom dijelu mutnog Balkana tacnije jadno bivsim republikama po treci put bivse Jugoslavije.

• aleksandrovic sasa kaže:

Moj dragi Haso, to i jeste poenta sto su se mnogi umislili da su Isus…ili Muhamed, pa bombarduju, ubijaju… Srbi trebaju da naprave film o silovanju Bosnjakinja, ja bih ga gledao, a Angelina npr. o vrsenju nuzde americkih vojnika nad mrtvim Iracanima. Tada bi se i ti bolje osecao, i Angelina…i ovi sto komentarisu, a i ja. Svako neka cisti ispred svoga dvorista, a za sve ima posla za ciscenje i za Bosnjake, i Srbe, i Hrvate, i Albance, Amerikance, Holandjane…Kada tudji cisti tvoju kucu uvek ostane malo prljavo…

19. orahovo kaže:

Hvala Andelini od srca,ali ipak ovaj film je samo jedna kap vode u more.Ona bi morala da ostane u Bosnu godinama i snimi stotinu ovakvih filmova.Pa ljudi ovdje nema nista novo,pogledajte original snimke,nema mjesta gdje nije bilo zlocina.Bosnjaci su ponizeni,osramoceni,protjerani, ubijeni..Mjesecima zlostavljat hiljade ljudi zatvorene bodljikavom zicom,bez hrane,vode,odjece..odvojene od protjerane familije,svakodnevno batinjanje i mnogi nakraju i ubijeni…to nije ljudski ko god da mi je.Nakraju, ima Boga.

Najnovije u rubrici